Startmotorn

Får väl lägga upp lite bilder på startmotorn så länge 🙂 Jag är novis på startmotorer, men eftersom jag har en niva så är det nog inte sista gången jag får ta isär den..

Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle få loss startmotorn. Behövde lite moraliskt stöd från niva forumet här.
Lossa på kabeln mellan motor och solenoid.
Ta bort solenoiden från motorn.
Solenoiden loss.
Lossa de två yttre skruvarna.
De två lossa skruvarna går igenom typ hela starten. Sploink så kan man dra isär motorn…
Så tar vi de två inre skruven.
Då får vi loss locket på andra sidan.
Nu kan man dra ur innehållet. SPLOINK säger det när kolen inte längre har något att vila emot. Man inser att det blir till att pilla lite för att få dit dem igen…
Rengöring och putsning av kommutatorn, kan den heta så?
Jag putsade på kommutatorn (eller vad den nu heter) med våtslippapper blött med biltemas elektronikrengöring, det var vad som fanns inom armslängds avstånd.. Ja det var lite mer som fick smaka på elektronikrengöringen och lite tryckluft. Kolen fick duga ett tag till, orkar inte vänta på nya om det finns att få tag på. Tunt med olja på kuggen och axeln så allt rör sig lätt.
Lossa skruvarna och fram med lödkolven och tennsugen för tennet behöver bort för att få isär den. Fanns egentligen inte så mycket att göra i där. Jag putsade upp kontaktblecken lätt med stålborste eller nått, och lite elektronikrengöring förstås. Tyvärr glömde jag ta någon bild på hur det ut i den. Bara att skruva ihop och löda fast tåtarna igen.
Ja men så är det bara att sätta ihop alltihop igen i omvänd ordning 🙂